بازار گوشه ای

در قسمت آموزش سایت به بررسی نکاتی می‌پردازیم که برای توسعه کسب و کار شما ارزشمند هستند

گوشه بازار، بخشی از بازار است که دارای ویژگی های منحصربه‌فردی است که باعث می‌شود بتوان محصولات و خدمات خاص را در آن ارائه‌ داد. گوشه‌ی بازار، قسمتی از بازار است که شرکتهای بزرگتر لزومی به سرمایه‌گذاری در آن ندیده‌اند؛ چرا که سود حاصل از سرمایه گذاری در این بخش بازار برای آن ها قابل توجه نبوده است (البته ممکن است واقعا این بخش از بازار را هم تشخیص نداده باشند!)

 

فرصتی مناسب برای کار آفرینان نوپا

گوشه‌ی بازار فرصت مناسبی برای کارآفرینان نوپا فراهم می کند و در نتیجه آن‌ها برای راه اندازی استارت‌آپ خود، فرصت های پنهان این گوشه از بازار را کشف و از آن‌ها بهره برداری می کنند.

استراتژی بازار گوشه ای:

از گوشه‌ی بازار یا بازار گوشه‌ای به عنوان یک استراتژی نیز یاد می شود. هنگامی که تصمیم بگیریم سهم بزرگی از یک بازار کوچک را به جای سهمی کوچک از بازار بزرگ داشته باشیم، در حقیقت از استراتژی “بازار گوشه‌ای” استفاده نموده ایم. عموما این استراتژی برای شرکت های کوچک و نوپا اثربخشی بیش‌تری دارد. این نوع از شرکت ها به دلیل محدودیت در منابع و امکانات به سمت بخش های خاص بازار با پتانسیل بالا جذب می شوند که همان گوشه‌های بازار هستند.

 

ویژگی های بازار گوشه ای:

یک گوشه بازار زمانی ایدهآل خواهد بود که دارای ۳ ویژگی به طور همزمان باشد

گوشه‌ی بازار باید دارای رقابت کمتری نسبت به دیگر بخش‌های بازار باشد، حجم تقاضای بی پاسخ در این بخش بالا باشد و بتوان نشان داد این بخش خاص بازار، پتانسیل درآمدزایی خوبی را خواهد داشت.

ویژگی مشتریان بازار گوشه ای:

نکته‌ی مهمی که در بازار گوشه‌ای وجود دارد این است که علاوه بر خاص بودن این بخش از بازار، مشتریانی که در آن قرار می گیرند نیز دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی هستند که نیازهای آنها بی پاسخ مانده است. به همین دلیل از راه های شناسایی یک گوشه بازار، شناسایی و تجزیه و تحلیل این گروه از مشتریان است که در نهایت، کسب وکار را به‌سوی بخش خاصی از بازار هدایت و روی آن متمرکز می کند

لینک کوتاه: